Ini tadi, Majlis Amanat Aidilfitri :)

Ini tadi, Majlis Amanat Aidilfitri :)

27 Ramadhan

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (Edisi Khas Tazkirah Ramadhan) Jumaat, 27 Ramadhan 1435H : RAMADHAN PENGHUJUNGNYA MUHASABAH DIRI - Untuk dikupas oleh Pentazkirah atau dibaca oleh Imam atau Bilal Terawih (15 - 20 minit sahaja)

Tuan-tuan, puan-puan dan para pengihya’ Ramadhan sekalian,

Maksud muhasabah diri ialah seseorang itu melakukan muhasabah terhadap dirinya sendiri. Muhasabah itu bertujuan mengislah diri dan membetulkan akhlak di dunia ini. Pintu taubat sentiasa terbuka sebelum kematian menjelma. Muhasabah akan diikuti taubat, dan tiada taubat selepas mati. Apatah lagi baru muhasabah diri…

PENCERAHAN :
Muhasabah ini bukan pada sudut material atau perniagaan, untuk mengetahui untung atau rugi iaitu dengan melaksanakan SWOT Analysis. Sebaliknya, ia bertujuan untuk mengetahui untung dan rugi seseorang insan pada usahanya mentaati Allah atau melakukan maksiat khususnya sepanjang Ramadhan ini. Jika terdapat sebarang penyelewengan atau kecuaian, maka hendaklah dia segera bertaubat, kembali kepada Allah dalam bulan penuh keberkatan yang masih berbaki ini.

Ibnu Qudamah berkata: “Pengertian muhasabah ialah melihat keadaan modal, keadaan keuntungan dan kerugian, agar dapat mengenalpasti sebarang penambahan dan pengurangan. Modalnya dalam konteks agama ialah perkara yang difardhukan, keuntungan ialah perkara sunat dan kerugiannya pula ialah maksiat.”

Ibnul Qaiyim pula berkata: “Muhasabah ialah membezakan antara apa yang diperolehinya dan apa yang perlu ditanggungnya. Setelah mengetahui yang demikian, maka dia hendaklah membawa apa yang diperolehinya dan melunaskan apa yang ditanggungnya. Dia seolah-olah seorang musafir yang tidak akan kembali. Dalil-dalil yang menyuruh melakukan muhasabah diri terdapat di dalam al-Quran, hadith dan kata-kata salafus soleh.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan) Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi Pengetahuan-Nya akan segala yang kamu kerjakan." (QS Al-Hashr : 18)

Saidina Umar bin al-Khattab r.a, berkata: “Hitunglah diri kamu sebelum kamu dihitung, timbanglah amalanmu sendiri sebelum ia ditimbangkan untukmu, dan bersedialah untuk hari pembentangan amal yang besar, sesungguhnya hisab pada hari kiamat menjadi ringan bagi sesiapa yang melakukan muhasabah diri di dunia.

Manusia pada hari ini tidak sabar-sabar hendak memperbanyakkan duit. Mereka menyertai pelbagai Mutual, Amanah Saham dan sebagainya, bertanya berapa dividen atau gandaan wang yang akan diperoleh hasil daripada pelaburan. Ini semua dilakukan kerana ingin menggandakan harta dan wang ringgit masing-masing.

Barangan kosmetik digunakan untuk menggandakan kecantikan. Ini adalah fitrah manusia yang boleh dilihat dalam realiti kehidupan. Manusia memang seperti ini, sukar untuk merasa cukup dan sentiasa berusaha untuk mendapat lebih. Tetapi di manakah usaha-usaha dalam menggandakan amalan kebaikan dan perbuatan soleh demi untuk mendapatkan keredhaan dan syurga di sisi Allah SWT di penghujung Ramadhan ini? Cukupkah? Memadaikah untuk terhindar dari azab neraka Allah? Layakkah sudah untuk masuk syurga Allah?

KESIMPULANNYA :
Hal ini perlu dijadikan muhasabah. Apatah lagi di bulan Ramadhan yang penuh kerahmatan, keampunan dan jaminan keselamatan dari ancaman azab seksa neraka Allah SWT. Selamat memandu, hati-hati dan hisab-hisablah bahaya di hadapan. Wallahu a’lam - Calculate lah diri sebelum Yaumul Calculation ! Ukay’s

1 note

26 Ramadhan

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (Edisi Khas Tazkirah Ramadhan) Khamis, 26 Ramadhan 1435H : RAMADHAN PENGHUJUNGNYA PEMBURUAN - Untuk dikupas oleh Pentazkirah atau dibaca oleh Imam atau Bilal Terawih (15 - 20 minit sahaja)

Tuan-tuan, puan-puan dan para pengihya’ Ramadhan sekalian,

Tersebar meluas di media sosial terutama di WhatsApp dan Telegram mengenai kaedah di dalam menentukan malam Lailatul Qadr yang dikongsikan oleh Syeikh Ahmad Fahmi Zamzam An-Nadwi Al-Banjari Al-Maliki;

"Untuk mengagak Lailatul Qadar, mengikut kepada awal puasa, bagi tahun ini, kita mula puasa pada hari Ahad, maka insya Allah, Lailatul Qadar insya Allah kemungkinan melalui pengalaman rohaniah yang sangat banyak oleh para ulama’ mengatakan akan terjadi insya Allah pada MALAM 27 RAMADHAN yang jatuh pada MALAM JUMAAT ini. Kerana 10 malam terakhir ini tidak ada malam yang lebih afdhal daripada malam 27 Ramadhan yang jatuh pada malam Jumaat. Mengikut pengalaman rohaniah, bila puasa mula hari Ahad, Lailatul Qadar jatuh pada malam 27 Ramadhan iaitu bertepatan dengan malam Jumaat."

PENCERAHAN :
Sekiranya betul apa yang disebut oleh Pak Syeikh Ahmad Fahmi Zamzam, maka malam ini lah ‘Malam Yang Lebih Baik Dari 1000 Bulan’ itu. Ya ! Confirmed malam ini.. Bagaimanapun menurut petua Imam Ghazali, beliau mempunyai petua tersendiri dalam ‘memburu’ Lailatul Qadar. Jika awal Ramadhan jatuh pada hari tertentu;

1) Ahad atau Rabu - Lailatul Qadar dijangka berlaku pada malam 29 Ramadhan.
2) Isnin - Lailatul Qadar dijangka berlaku pada malam 21 Ramadhan.
3) Selasa atau Jumaat - Lailatul Qadar dijangka berlaku pada malam 27 Ramadhan.
4) Khamis - Lailatul Qadar dijangka berlaku pada malam 25 Ramadhan.
5) Sabtu - Lailatul Qadar dijangka berlaku pada malam 23 Ramadhan.

Menurut Sheikh Abu Hassan bahawa sejak mula dia baligh, dia sentiasa dapat menghidupkan Lailatul Qadar pada malam yang tepat mengikut petua diatas.

Persoalannya ialah sekiranya benar malam ini, malam semalam atau malam esok sekalipun adalah malam Lailatul Qadar, tetapi ramai yang tidak mengisingi dengan amalan yang terbaik, seperti solat-solat sunat, berzikir dan memperbanyakkan doa sebaliknya tetap lena tidur diulit ‘mimpi raya’ yang indah, maka ia tetap seperti malam biasa yang lain. Firman Allah SWT;

تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ

"Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut)"
(QS Al-Qadr : 4)

Maksudnya ialah malam itu memang malam yang terbaik untuk beramal ibadat sepenuhnya dengan iktikaf sama ada di masjid atau di surau. Namun kebanyakkan kita telah tersingkir di peringkat suku akhir lagi atau separuh akhir. Di peringkat final ini hanya mereka yang tegar mendatangi masjid dan surau seperti sebelum Ramadhan sahaja yang tercalon. Tahniah !

Ada pula yang menunggu tanda-tanda Lailatul Qadar seperti menunggu pokok sujud, air membeku atau anjing tidak menyalak pada malam tersebut. Tidak perlu tunggu jumpa tanda-tanda tersebut baru nak beramal, kalau tak jumpa? Tak beramallah… Tebang saja pokok itu, sujudlah ia. Masukkan saja air tu ke freezer, bekulah ia dan beri saja anjing itu ubat tidur, senyaplah ia dan beramallah !

KESIMPULANNYA :
Sebenarnya, tips yang paling tepat ialah istiqamah gandakan amalan dari awal bulan Ramadhan, pasti akan jumpa..Insya Allah ! Tidak perlu ‘memburu’nya tetapi harus rasa ‘diburu’ rasa bersalah yang amat sangat sekiranya membiarkan setiap malam pada bulan Ramadhan terutama pada 10 malam yang terakhir ini berlalu begitu sahaja. Wallahu a’lam - Jangan jadi Pemburu Bayang sudah. Ukay’s.

1 note

Hi, saya Cik Norm, form 5 :p

Hi, saya Cik Norm, form 5 :p

Alhamdulillah, anak2 Form 5 bnyk membantu :)

Alhamdulillah, anak2 Form 5 bnyk membantu :)

Majlis Iftar, khatam Al-Quran & Sumbangan Raya utk asnaf -done, alhamdulillah :)

Majlis Iftar, khatam Al-Quran & Sumbangan Raya utk asnaf -done, alhamdulillah :)

25 Ramadhan

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (Edisi Khas Tazkirah Ramadhan) Rabu, 25 Ramadhan 1435H : RAMADHAN PENGHUJUNGNYA KEMENANGAN - Untuk dikupas oleh Pentazkirah atau dibaca oleh Imam atau Bilal Terawih (15 - 20 minit sahaja)

Tuan-tuan, puan-puan dan para pengihya’ Ramadhan sekalian,

Kita telah pun memasuki fasa terakhir iaitu penghujung Ramadhan. Sudah ada ataupun belum tanda-tanda kita akan menang? Kemenangan apa? Sebahagian berasa kemenangan itu adalah kemenangan sekadar berjaya menahan lapar dan dahaga selama sebulan.

PENCERAHAN :
Ramadhan merupakan medan yang terbaik untuk kita memulakan langkah bagi 11 bulan yang mendatang. Kita menyerahkan jiwa raga kita sepenuhnya kepada-Nya lebih daripada bulan-bulan sebelum Ramadhan. Kita serahkan segalanya dengan berjihad bersungguh-sungguh untuk mempertahankan keimanan, puasa dan berusaha untuk mendapat syurga Allah SWT, Allah berfirman;

ِ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ وَذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

"… dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar." (QS At-Taubah : 111)

Maka wajarlah untuk kita mengekalkan tarbiyah dan madrasah Ramadhan itu dengan sifat-sifat yang Allah kehendaki, yang telah kita usaha untuk bangunkan di dalam diri kita sepanjang bulan Ramadhan ini. Sifat ‘At-Taibun’ iaitu sifat mereka yang sentiasa memohon ampun dan bertaubat atas kesalahannya di dunia. Sifat ‘Al-‘Abidun’ pula iaitu orang yang menjadikan dirinya sebenar-benar hamba kepada Allah dan sentiasa beribadah kerana dan kepada-Nya.

Sifat ‘Al-Hub Hamidun’. Sifat yang terciri pada akhlak kita seorang yang sentiasa memuji-muji dan mengagungkan kebesaran Allah SWT. Sifat ‘As-Saihun’ yang bermaksud pengembara. Sifat yang menggalakkan kita mencirikan diri dengan sifat ‘Al-Hamidun’, pengembara bukan semestinya bermaksud berjalan jauh. Tetapi persiapan harian kita dengan kehidupan harian kita itu juga, sifatnya haruslah seperti pengembara. Membuat persiapan bekalan, mengambil ibrah dan hikmah sesuatu kejadian.

Sebenarnya kesemua ini adalah nikmat cabaran kepada sesiapa mencari keredhaan Allah dan pahala yang berlipat ganda di bulan ini. Mencari limpahan rahmat Lailatul Qadar kemuncak cabaran kerana ia berada di penghujung Ramadhan bukan pada di awalnya. Sengaja Allah SWT sembunyikan Lailatul Qadar pada 10 malam terakhirnya untuk melihat siapakah yang benar-benar akan beroleh kemenangan. Namun sayang seribu kali sayang, sudah ramai yang keletihan atau masing-masing sibuk dengan pelbagai persediaan untuk menyambut Hari Raya.

Budaya berlebihan menyambut Hari Raya berbanding pengisian Ramadhan harus diperbetulkan. Kemeriahan Syawal hanyalah bagi mereka yang berjaya menghidupkan sepenuhnya Ramadhan dengan merebut segala tawaran daripada Allah SWT sebagai tanda sebuah kemenangan. Bukannya kalah kerana mengejar Syawal sehingga meminggirkan penghujung Ramadhan disebabkan segala macam tawaran istimewa dari gedung-gedung perniagaan. Persoalannya, hendak meraikan kemenangan atau meraikan kekalahan?

KESIMPULANNYA :
Sekiranya, cabaran puasa hanya menahan lapar dan dahaga, maka ramailah yang mampu mencapai kemenangan. Namun hakikat cabaran yang sebenarnya ialah puasa siapakah yang dapat melahirkan ketaqwaan pada dirinya, itulah piala kemenangan yang sebenarnya. Kerana ketaqwaan ini perlu untuk mengharungi 11 bulan berikutnya sebelum bertemu lagi Ramadhan yang akan datang. Lailatul Qadar adalah bonusnya. Wallahu a’lam - Bonus dah bereh boh ! Ukay’s.

1 note

24 Ramadhan

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (Edisi Khas Tazkirah Ramadhan) Selasa, 24 Ramadhan 1435H : RAMADHAN BULAN KETAQWAAN - Untuk dikupas oleh Pentazkirah atau dibaca oleh Imam atau Bilal Terawih (15 - 20 minit sahaja)

Tuan-tuan, puan-puan dan para pengihya’ Ramadhan sekalian,

Kajian saintifik di Amerika, ‘Fasting Centre International Incorporation’ sebuah institusi yang mempromosikan puasa menemui bukti bahawa puasa mampu untuk mencegah dan memulihkan penyakit. Namun itu bukanlah matlamat utama Ramadhan. Objektif utama Ramadhan jelas di dalam al Quran iaitu untuk mencapai kecemerlangan pada sudut ketaqwaan seorang hamba.

PENCERAHAN :
Ibnu Kathir menyatakan taqwa berasal daripada perkataan tawaqqi, iaitu menjaga diri daripada perkara yang tidak diingini. Iaitu orang melalui jalan berduri di mana sudah pastinya seseorang itu perlu berhati-hati bagi mengelakkan terpijak duri.

Di samping memahami taqwa sebagai matlamat utama Ramadhan, ia juga membuktikan keadilan Allah. Taqwa itu boleh dicapai oleh sesiapa sahaja sama ada individu itu kaya, miskin, gemuk, kurus, cantik, hodoh, artis atau tidak dan sebagainya. Melalui penilaian taqwa ini Allah jelas menunjukkan keadilannya di mana semua manusia berpotensi untuk mencapai makam taqwa.

Namun secara umumnya amalan umat Islam khususnya pada 10 Ramadhan terakhir ini mungkin tidak akan berjaya merealisasikan aspirasi tersebut. Amalan Ramadhan umat Islam hari ini adalah tidak sama dengan amalan para salafus soleh terdahulu. Dahulu, para sahabat Rasulullah SAW menanti-nantikan klimaks Ramadhan iaitu pada penghujungnya.

Mereka bergembira dan semakin menghidupkan Ramadhan dengan tarawih, tadarus, tahajjud, qiyamullail dan sebagainya. Laungan selawat dan tasbih menguasai suasana. Amalan bersedekah diperganda dan kebajikan golongan tidak berkemampuan diambil berat dan dibela. Di kala Ramadhan meninggalkan mereka, para sahabat menangis dan bersedih kerana takut tidak ketemu lagi Ramadhan yang mulia. Alangkah indahnya suasana…

Kini di penghujung Ramadhan, Syawal lebih dinantikan berbanding Lailatul Qadar. Suasana Ramadhan hanya meriah tatkala di permulaannya. Masjid dan surau hanya penuh di awal Ramadhan dan hampir lengang diakhirnya. Lagu-lagu raya semakin meriah tatkala selawat dan zikir sepatutnya lebih diutama. Seolah-olah golongan artislah yang paling layak untuk meraikan kemenangan Ramadhan ini. Gembira sungguh mereka…

Setelah melihat kepada situasi dan amalan Ramadhan pada hari ini, dapatlah disimpulkan bahawa Ramadhan yang disambut setiap tahun, belum tentu akan dapat mengubah diri, masyarakat dan negara. Sebab tidak bermenifestasikan ketaqwaan sepenuhnya. Justeru, umat Islam perlu melakukan transformasi diri melalui;

1) Ilmu.
Hanya dengan ilmu yang sahih dapat memberi petunjuk kepada kita mengenai cara dan amalan yang boleh mendekatkan diri kepada Allah.
2) Amal.
Ilmu tanpa amal, tidak akan dapat membuatkan seseorang mencapai darjat ketaqwaan. Amalan pula perlu disertai dengan itqan, istiqamah dan ikhlas.
3) Doa dan Tawakkal.
Amalan berdoa dengan sepenuh hati tanpa jemu akan menjadikan diri merasa sangat kecil di hadapan Allah. Doa ini pula mesti diikuti dengan tawakkal iaitu konsep berserah pada ketentuan Allah setelah berusaha.
4) Syukur dan Redha.
Setelah melalui ketiga-tiga fasa di atas, setiap individu yang ingin mencapai darjat ketaqwaan perlu memenuhi ciri-ciri fasa terakhir iaitu syukur dengan nikmat dan anugerah Allah dan redha dengan apa jua ujian dari Allah.

KESIMPULANNYA
Marilah kita jadikan Ramadhan yang masih berbaki ini sebagai titik tolak dan asas pengukuhan taqwa. Hayatilah roh Ramadhan sebenar untuk mendapat keredhaan Allah semata-mata. Bukan kerana di hujungnya ada Hari Raya. Wallahu a’lam - Ilmu Cetus Taqwa (ICT). Ukay’s.

1 note

23 Ramadhan

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (Edisi Khas Tazkirah Ramadhan) Isnin, 23 Ramadhan 1435H : RAMADHAN BULAN KESYUKURAN - Untuk dikupas oleh Pentazkirah atau dibaca oleh Imam atau Bilal Terawih (15 - 20 minit sahaja)

Tuan-tuan, puan-puan dan para pengihya’ Ramadhan sekalian,

Syukur Alhamdulillah kita sudah berada pada penghujung Ramadhan. Setelah kita melalui fasa awalnya yang penuh kerahmatan, pertengahannya pengampunan dan sekarang kita berada fasa terakhir tarbiyah Ramadhan iaitu untuk mendapat pelepasan dari ancaman azab api neraka dari Allah SWT. Nikmat yang seharusnya kita sangat syukuri masih berada pada bulan ini…

PENCERAHAN :
Ar-Raghib Al-Isfahani salah seorang yang dikenal sebagai pakar bahasa Al-Quran menulis dalam Al-Mufradat fi Gharib Al-Quran, bahawa kalimah ‘Syukur’ mengandungi pengertian gambaran dalam fikiran tentang nikmat dan menampakkannya ke permukaan. Sementara sebahagian ulama memberi makna ‘syakara’ yang bererti ‘membuka’, perkataan berlawan dengan ‘kafara’ (kufur) yang bererti menutup (salah satu ertinya adalah) melupakan nikmat dengan menutupinya. Firman Allah SWT;

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ

"Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmat-Ku kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azab-Ku amatlah pedih." (QS Ibrahim: 7)

Syukur mencakupi tiga bahagian, iaitu;
a. Syukur dengan hati, iaitu kepuasan batin atas anugerah. Lantas hatinya sentiasa ingat pada Allah.
b. Syukur dengan lidah, dengan mengakui anugerah dan memuji pemberinya dengan ucapan ‘Alhamdulillah’
c. Syukur dengan perbuatan, dengan memanfaatkan anugerah yang diberi. Contoh mensyukuri kesihatan tubuh badan dengan melaksanakan segala perintah Allah dan menjauhi segala larangan-Nya.

Imam Ghazali menegaskan bahawa mensyukuri anggota tubuh yang diberikan Allah SWT meliputi tujuh anggota;
(1) Mata, mensyukuri nikmat ini dengan tidak mempergunakannya untuk melihat hal-hal yang maksiat. (2) Telinga, digunakan hanya untuk mendengarkan hal-hal yang baik dan tidak pada yang lagha.
(3) Lidah, untuk baca Al-Quran, banyak memanjatkan doa serta zikrullah dan puji-pujian kepada Allah SWT.
(4) Tangan, digunakan untuk melakukan kebaikan-kebaikan terutama untuk diri sendiri dan orang lain.
(5) Perut, dipakai hanya untuk memakan makanan yang halal/baik dan tidak berlebih-lebihan.
(6) Kemaluan (seksual), untuk dipergunakan di jalan yang diredhai Allah SWT dan memelihara diri dari zina.
(7) Kaki, digunakan untuk berjalan ke tempat-tempat yang baik, seperti ke masjid, naik haji ke Baitullah, mencari rezeki yang halal dan menolong sesama umat manusia.

Oleh itu, hakikat sebenar orang yang puasa di Bulan Ramadhan ini seharusnya bukan sekadar puasa perut sahaja, tetapi hendaklah juga enam anggotanya yang lain juga. Supaya mendapat pahala puasa dengan sempurna.

Ini kerana, Al-Quran secara tegas menyatakan bahawa manfaat syukur akan kembali kepada orang yang bersyukur, sedangkan Allah SWT sama sekali tidak memperoleh bahkan tidak memerlukan sedikit pun dari syukur makhluk-Nya. Maksudnya, Allah tidak akan terjejas sekiranya kita tidak bersyukur kepada-Nya tetapi kitalah yang akan terjejas nasib kita di akhirat nanti.

KESIMPULANNYA :
Hendaklah manusia redha terhadap rezeki yang telah ditentukan Allah bagi dirinya, serta tidak lupa mensyukuri segala nikmat-nikmat yang dikurniakan untuknya termasuklah nikmat beribadat pada Ramadhan ini. Sambil pohonlah tambahan dari kurnia-kurnia Tuhan itu sebanyak yang perlu, kerana perbendaharaan langit dan bumi itu adalah dalam genggaman Allah SWT jua. Wallahu a’lam - Bersyukur dapat terus bercuit-cuit pada Ramadhan ini. Ukay’s.

1 note

22 Ramadhan

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (Edisi Khas Tazkirah Ramadhan) Ahad, 22 Ramadhan 1435H : RAMADHAN BULAN QIAMULLAIL - Untuk dikupas oleh Pentazkirah atau dibaca oleh Imam atau Bilal Terawih (15 - 20 minit sahaja)

Tuan-tuan, puan-puan dan para pengihya’ Ramadhan sekalian,

Bila kita sebut ‘Qiamulail’, pastinya ramai yang tahu ia bermaksud solat malam. Perkataan qiamullail itu sendiri membawa maksud mendirikan malam, iaitu dengan membaca solat-solat sunat, berzikir dan membaca Al-Quran. Sebagai seorang Islam kita amat digalakkan untuk bangun di sepertiga malam untuk berqiamulail. Iaitu dari jam 2.00 pagi hingga ke Subuh.

PENCERAHAN :
Qiamulail Adalah Amalan Rasulullah SAW. Aisyah r.a menjadi saksi Nabi solat malam, sehingga Aisyah r.a berkata,” Nabi SAW melaksanakan solat malam sehingga bengkak-bengkak kakinya. Aisyah bertanya kepada Nabi: “Kenapa engkau melakukan hal ini wahai Rasulullah padahal Allah SWT telah mengampuni dosa-dosamu yang telah lalu dan yang akan datang?” Baginda SAW bersabda: “Apakah aku tidak boleh menjadi hamba yang bersyukur?” (HR: Bukhari dan Muslim)

Antara jenis-jenis solat malam yang popular ialah Solat Sunat Tahajjud. Namun sebelum melakukan solat sunat ini perhatikan beberapa perkara berikut;
1. Niat Untuk Mengerjakan Solat Tahajjud Sebelum Tidur
Adalah disunatkan untuk tidur terlebih dahulu sebelum mengerjakan solat Tahajjud. Oleh itu bagi mereka yang hendak melaksanakan solat Tahajjud, hendaklah dia berniat sebelum tidur bahawa dia akan melaksanakan solat tersebut. Sekiranya seseorang itu telah berniat namun dia gagal untuk terjaga dari tidurnya bagi mengerjakan solat Tahajjud, maka Allah SWT tetap akan mengurniakan pahala solat Tahajjud tersebut. Sabda Rasulullah SAW;

مَا مِنْ امْرِئٍ تَكُونُ لَهُ صَلاَةٌ بِلَيْلٍ فَغَلَبَهُ عَلَيْهَا نَوْمٌ إِلاَّ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَجْرَ صَلاَتِهِ
وَكَانَ نَوْمُهُ صَدَقَةً عَلَيْهِ.

“Sesiapa yang (berniat) akan mengerjakan solat malam, lalu tertidur, Allah pasti menulis untuknya pahala solat malam dan tidurnya merupakan sedekah untuknya.”
(HR: An-Nasa’i)

2. Cara Untuk Menghilangkan Mengantuk.
Apabila terjaga dari tidur untuk melaksanakan solat Tahajjud hendaklah berusaha untuk menghilangkan perasaan mengantuk dari wajah dengan bersugi atau menggosok gigi dan setelah itu mengucapkan zikir ini. Nabi SAW bersabda;

مَنْ تَعَارَّ مِنْ اللَّيْلِ فَقَالَ: لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ.
لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
الْحَمْدُ لِلَّهِ وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ.
ثُمَّ قَالَ: “اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي” أَوْ دَعَا اسْتُجِيبَ لَهُ فَإِنْ تَوَضَّأَ وَصَلَّى قُبِلَتْ صَلاَتُهُ.

Barangsiapa terbangun pada malam hari lalu mengucapkan: “Tidak ada Tuhan yang disembah kecuali Allah semata, tiada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya kerajaan dan untuk-Nya segala pujian, dan Dia berkuasa atas segala sesuatu. Segala puji bagi Allah, Maha Suci Allah, Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah, Allah Maha Besar. Dan tidak ada daya serta kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah. Kemudian diucapkan: “Ya Allah ampunilah aku” atau dia berdoa nescaya akan dimakbulkan untuknya. Apabila dia berwuduk nescaya diterima solatnya.” (HR: Muslim)

Satu cara lagi untuk menghilangkan perasaan mengantuk adalah sebaik sahaja bangun dari tidur hendaklah kita mengusap wajah kita lalu membaca sepuluh ayat terakhir dari surah ‘Ali Imran.

3. Solat Sunat Dua Rakaat Sebelum Mengerjakan Solat Tahajjud. Hendaklah dikerjakan solat dua rakaat yang ringan sebelum memulakan solat Tahajjud. Nabi SAW bersabda:

إِذَا قَامَ أَحَدُكُمْ مِنْ اللَّيْلِ فَلْيَفْتَتِحْ صَلاَتَهُ بِرَكْعَتَيْنِ خَفِيفَتَيْنِ.

"Jika salah seorang dari kalian ingin melaksanakan solat malam, maka hendaklah dia memulai solat malamnya dengan mengerjakan (solat) dua rakaat dengan agak cepat." (HR: Muslim)

Nabi Muhammad SAW yang bermaksud;
“Syaitan akan mengikat tengkuk salah seorang di antara kamu apabila kamu tidur dengan tiga ikatan. Ia menepukkan pada setiap ikatan; bagimu malam yang panjang maka tidurlah. Apabila kamu bangun dan berzikir kepada Allah maka terbukalah satu ikatan. Apabila kamu berwuduk maka terbuka pula satu ikatan. Apabila kamu bersolat terbukalah satu ikatan. Maka di pagi hari kamu akan bersemangat dan merasa segar. Jika tidak nescaya di pagi hari perasaannya buruk dan malas.” (HR: Bukhari)

4. Mengerjakannya Di Rumah.
Adalah lebih utama sekiranya solat Tahajjud tersebut dilakukan di rumah sendiri. Baginda SAW bersabda;
“Hendaklah kalian solat di rumah kalian! Kerana sebaik-baik solat seseorang itu adalah di rumahnya kecuali solat wajib.” (HR: Muslim)

KESIMPULANNYA :
Jom sama-sama kita jadikan solat malam amalan kita di 10 akhir Ramadhan ini. Semoga Allah memberkati kehidupan kita. Kita juga dianjurkan untuk menangis dan bersungguh-sungguh dalam berdoa dan mengulangi doa sama sebanyak tiga kali. Sekiranya tidak mampu menangis, kata Imam Ghazali buat-buatlah menangis, buat-buat menangis pun tak mampu, menangislah kerana tak mampu menangis ! Wallahua’lam - Qiamullail bukan Naummullail. Ukay’s.

1 note