Tanda2 nak akhir tahun dan kerja melambak2 :p

Tanda2 nak akhir tahun dan kerja melambak2 :p

Kakak ni antara rakan sekerja yg merupakan inspirasi sy. 9 thn berusaha, baru Allah hadiahkan zuriat. Dengar dia borak2 dgn anak dia yg petah, rasa sayu hati. Takpe, insyaAllah akan sampai masa saya juga kan :)

Kakak ni antara rakan sekerja yg merupakan inspirasi sy. 9 thn berusaha, baru Allah hadiahkan zuriat. Dengar dia borak2 dgn anak dia yg petah, rasa sayu hati. Takpe, insyaAllah akan sampai masa saya juga kan :)

Macam Mana Ni Korang?

Penat para pendakwah menerangkan bahaya tasyabbuh dan meringan-ringankannya… Hari ini bila kerajaan mengisytiharkan berkabung satu negara dan ada golongan yg mencari seribu dalil mengharuskannya…lihatlah sekarang, spt kita melihat majlis pengkebumian golongan Kristian spt dlm filem2 Barat ! Masyaallah…

Dulu kita hanya melihat situasi ini dlm filem2 sinetron Indonesia, dimana ramai penggiat seni mrk sebenarnya ramai org Kristian…hari ini dan selepas ini… kita akan melihat situasi ini dlm drama2 dan filem tempatan sbb kerajaan yg mengajarkannya…dan golongan agamawan yg mengharuskannya dgn alasan ‘janji tiada ritual spt agama lain’

Kesimpulan dari apa yang dinyatakan oleh para ulama mengenai berpakaian dengan pakaian orang-orang kafir (tanbih: kalimah ”زي “ ini tidaklah terhenti setakat makna pakaian zahir atau luaran atau hissi sahaja, tetapi merangkumi apa yang dipakai secara khusus oleh mereka baik berupa pakaian atau gaya atau model atau perbuatan atau tingkah laku atau upacara dan sebagainya, baik yang berupa hissi maupun maknawi) adalah bahawasanya sekiranya seseorang berpakaian dengan pakaian mereka kerana cenderung/suka hatinya kepada agama mereka dan dengan niat menyerupai (tasyabbuh) mereka dalam syiar - syiar kekufuran atau (untuk) pergi bersama mereka ke rumah-rumah ibadat mereka, maka yang sedemikian menjadikan dia kufur dengan kedua perkara tersebut.
Dan adapun jika dia tidak berniat sedemikian (yakni tidak ada qashad hatinya untuk cenderung/suka kepada agama kafir) bahkan qashad atau maksud atau tujuannya hanya untuk tasyabbuh semata-mata dengan mereka sahaja pada syiar-syiar perayaan mereka (sya`airul `eid) atau dengan sebagai penghubung kepada mu’amalah yang harus bersama mereka, maka orang tersebut berdosa (yakni haram)
Dan adapun jika dia hanya serupa atau sama dengan mereka secara kebetulan sahaja tanpa apa-apa niat, maka hukumnya makruh seperti mengikat rida` dalam sembahyang.-Bughyatul Mustarsyidin 248

:(

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (CCUK) Sabtu, 27 Syawal 1435H. SEDIHNYA…!

Sedih merupakan salah satu emosi akibat berhadapan dengan situasi yang mengecewakan, dan muncul akibat penderitaan kerana luka, derita, kehilangan orang yang disayang atau sakit.

PENCERAHAN :
Oleh itu, kita akan menangis ! Namun demikian, menangis bukanlah emosi tetapi menangis adalah ekspresi dari sebuah emosi. Emosi yang paling sering menjadikan kita menangis sebagai ekspresinya adalah kesedihan (sadness) tapi bukanlah bererti kita hanya boleh menangis jika sedih sahaja.

1. Jangan sedih bila orang lain tidak memahami anda.. Tapi sedihlah kerana anda tidak mahu memahami orang lain.
2. Jangan sedih bila orang lain tidak mempercayai anda….Tapi sedihlah kerana anda tidak percaya diri sendiri.
3. Jangan sedih bila orang lain tidak memberi kesempatan kepada anda… Tapi sedihlah kerana anda belum buat persiapan.
4. Jangan sedih bila orang lain tidak menghargai anda… Tapi sedihlah kerana anda tidak pernah menghargai orang lain.
5. Jangan sedih bila orang lain menghina anda… Tapi sedihlah kerana anda membuat hina diri sendiri.
6. Jangan sedih bila orang lain memaki anda..
Tapi sedihlah kerana anda bermulut jahat pada orang lain.
7. Jangan sedih orang selalu mengritik kita… Tapi sedihlah kerana anda tidak pernah mahu perbaiki diri.
8. Jangan sedih kerana anda selalu jatuh… Tapi sedihlah kerana anda tak mahu bangkit kembali.
9. Jangan sedih kerana perjalanan hidup anda pahit getir… Tapi sedihlah kerana anda tak pernah belajar dari pengalaman.

Hidup ini satu pilihan, apapun yang membuatkan kita sedih, tinggalkan. Apapun yang membuatkan kita tersenyum jangan lepaskan. Kesedihan bukan untuk diratapi, tetapi merupakan panggilan jiwa untuk muhasabah diri dan berbuat yang lebih baik untuk diri. Tidak ada seorang pun dalam hidup ini sangat kuat.

Semua orang merasai kesedihan, tetapi kadang-kadang seseorang mampu pura-pura senyum. Kadang-kadang, seseorang itu lebih memilih untuk tersenyum kerana tidak ingin menunjukkan mengapa dirinya bersedih.
Tuhan Maha Penyayang, Maha Pengasih. Hanya Tuhan tempat kembali, hanya Tuhan yang mampu mengubah kesedihan kepada kegembiraan.

Seseorang yang kita nampak kuat, tidak bererti dia tidak pernah bersedih. Dia bersikap seperti tidak ada yang salah, tetapi mungkin hatinya terluka. Ambil pengajaran dari masa yang lalu dan tinggalkan kesedihan. Jangan biarkan kesedihanmu menutup jalan masa hadapanmu.
Senyumlah, tinggalkan kesedihan. Lupakan ketakutanmu. Sakit yang kamu rasa tidak setara dengan kebahagiaan yang bakal kamu kecapi.

Jangan pernah menyalahkan orang lain di atas kesedihanmu kerana kebahagiaanmu adalah urusanmu. Kebahagiaan kita harus datang dari dalam diri kita. Percaya pada diri sendiri walaupun sedang bersedih kerana pembakar semangat terbesar dalam hidup kita adalah diri kita sendiri.

Tuhan tidak pernah membiarkan hamba-Nya berpanjangan dalam kesedihan, pasti ada rancangan indah untuk membayar semua air mata kita. Tidak perlu bersedih kerana kekurangan diri kita. Ketahuilah, Tuhan pasti memberi kelebihan kepada setiap orang yang memiliki kekurangan.

DAPATKAN ‘CCUK EDISI BUKU’ TERBITAN KUMPULAN MEDIA KARANGKRAF DI KEDAI-KEDAI BUKU BERHAMPIRAN ANDA DI SELURUH NEGARA TIDAK LAMA LAGI…INSYA ALLAH !

KESIMPULAN :
Ketika seseorang melukaimu, jangan bersedih kerana Allah sentisa mendatangkan penyembuh buatmu. Ketika seseorang yang cukup bermakna buatmu pergi, jangan terus bersedih kerana kamu akan kehilangan dirimu sendiri yang juga cukup bermakna pada orang lain. Wallahu a’lam - Jangan ‘sedey-sedey’ ! Ukay’s

Moment of Silence

Hukum Tafakkur Dan Berkabung

Submitted by FatwaMalaysia on 21 August 2014 - 8:31am

Akidah

ISU:

Saya ingin bertanya tentang isu tafakkur dan berkabung. Adakah dalam Islam ada amalan tafakkur sebagai tanda kedukaan atas kematian sepertimana dalam ke MH17. Begitu juga tentang amalan berkabung. Dalam Islam apa yang sepatutnya dilakukan. Mohon penjelasan. Terima kasih.

PENJELASAN:

Faham bertafakkur dalam Islam tidaklah sama dengan apa yang dilakukan sekarang ini yang dipanggil ‘moment of silence’ (tunduk selama beberapa minit) bagi menghormati orang yang mati. Tafakkur membawa makna “kegiatan hati untuk memahami makna setiap perkara bagi mencapai apa yang dihajati. Tafakkur juga merupakan pancaran hati yang dengannya kebaikan, keburukan, manfaat dan kemudaratan akan menjadi jelas (al-Jurjani, Kitab al-Ta’rifat, ms.77)

Namun perbuatan tunduk selama beberapa minit (moment of silence) bagi menghormati orang yang mati tidaklah bertentangan dengan syarak kerana ia sekadar tanda penghormatan yang bersifat universal dan tidak melibatkan apa-apa ritual bacaan dan pergerakan yang menyerupai amalan keagamaan agama lain. Penekanan dalam perbuatan ‘moment of silence’ lebih kepada bagi menunjukkan kesedihan, ingatan dan penghormatan kepada mereka yang telah meninggal dunia.

Namun sekiranya perbuatan tersebut disertai dengan ritual keagamaan agama lain seperti menyalakan lilin atau bacaan-bacaan tertentu maka ia menjadi tidak selari dengan amalan Islam dan dilarang oleh syarak.

Asas terhadap keharusan tersebut boleh diambil dari perbuatan Rasulullah yang bangun menghormati jenazah seorang Yahudi yang lalu di hadapan baginda atas dasar kemanusiaan. Begitu juga dengan kisah seorang Sahabat Nabi bernama Qays Ibn Syamas yang pernah menyatakan hasratnya kepada Rasulullah untuk menghadiri majlis kematian ibunya yang beragama Nasrani, Nabi membenarkan dan menyuruhnya berjalan di hadapan jenazah sebagai tanda hormat. (Ibn Qayyim al-Jawziyyah, Ahkam ahl Zimmah, vol.2 ms. 434).

Walaupun apa yang dilakukan oleh Nabi dan Qays, tidakl
ah benar-benar sama dengan perbuatan ‘moment of silence’, namun kedua-dua perbuatan tersebut memberi isyarat bahawa tidak salah untuk menghormati orang yang meninggal melalui perbuatan yang tidak bertentangan dengan syariah, termasuk bukan Islam. Islam sendiri menggalakkan kita mengambil iktibar dari kematian. Namun yang terbaik untuk dilakukan bagi menghormati orang Islam yang meninggal dunia ialah dengan mendoakan mereka dan membaca ayat-ayat suci al-Qur’an.

Sementara perbuatan berkabung bagi menunjukkan tanda dukacita kepada orang yang meninggal dunia seperti mengibarkan bendera separuh tiang dan memakai pakaian berwarna serba hitam atau suram adalah dibenarkan selagi ia tidak melibatkan unsur-unsur atau ritual keagamaan agama bukan Islam yang bertentangan dengan syarak.

Dalam perbahasan para ulama amalan berkabung banyak merujuk secara khusus kepada apa yang dilakukan oleh seorang wanita yang kehilangan suami. Istilah yang digunakan ialah al-ihdad/al-hadad yang bermaksud menahan diri daripada berhias.

Menurut istilah pula, perkabungan memberi erti meninggalkan perbuatan memakai haruman, perhiasan, celak, minyak, sama ada yang harum ataupun tidak, iaitu yang khusus bagi tubuh. Namun ia boleh dikiaskan kepada konteks yang lebih besar termasuk dalam konteks masyarakat dan Negara seperti dalam kes MH17. Maka keputusan untuk menetapkan beberapa hari untuk tujuan berkabung adalah termasuk dalam perkara yang harus.

Malah dalam hal memakai pakaian berwarna hitam, terdapat perbahasan yang mengatakan bahawa Keempat-empat mazhab mengharuskan (iaitu dalam konteks wanita kematian suami) untuk memakai pakaian berwarna hitam. (Wahbah al-Zuhayli, Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jild 7. 662
Wallahu a’lam.

Pray for MH17

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (CCUK) Jumaat, 26 Syawal 1435H. PRAY FOR MH17…

Demi Allah, pada pagi ini air mata Ust Kay teralu murah rasanya. Laju bercucuran membasahi pipi mengenang kehilangan insan-insan yang disayangi. Hanya orang yang telah kehilangan (kerana meninggal dunia) orang yang disayang sahaja memahami betapa sedih, pilu dan hibanya rasa hati ini. Kapten, anak kapal dan para penumpang MH17, kami bersamamu…

PENCERAHAN :
Ust Kay dan seluruh warga maya media sosial, marilah bersama pemimpin-pemimpin kita dan seluruh warga Malaysia yang prihatin mendoakan insan-insan (khususnya kepada mereka yang beragama Islam) yang telah terkorban dalam tragedi ini semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang yang beriman.

اِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَيْهِ رَجِعُوْنَ

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِين
الرَّحمـنِ الرَّحِيم
مَـالِكِ يَوْمِ الدِّين
إِيَّاك نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِين
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيم
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ
غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ
وَلاَ الضَّالِّين

Hentikan segala bicara yang boleh menyinggung perasaan waris dan ahli keluarga mangsa. Pejamkan mata, bayangkan orang yang anda sayangi telah ‘pergi’ buat selama-lamanya…Ust Kay telah kehilangan ibu, ayah, abang dan anak sendiri (kemalangan juga)

KESIMPULAN :
Beruntunglah kamu wahai insan-insan terpilih pilihan Allah…
Pemergianmu satu dunia tangisi,
Pemergianmu satu dunia bacaan fatehah mengiringi,
Pemergianmu satu dunia mengingati…
Wallahu a’lam - …………………………………. Ukay’s

2 notes

To all Malaysian, welcome home. May Allah bless us all.
Inna lillahi wa inna ilaihi rojiun.

To all Malaysian, welcome home. May Allah bless us all.
Inna lillahi wa inna ilaihi rojiun.

Hindar Stress

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (CCUK) Khamis, 25 Syawal 1435H. CARA MENGHINDARI TEKANAN MENURUT ISLAM

Sekarang ini ramai orang hidup dalam tekanan. Sama ada kita sedari atau tanpa kita sedari, besar atau kecil tekanan tersebut. Contoh, asyik menunggu tarikh-tarikh yang tertentu oleh orang yang tertentu kerana sebab-sebab yang tertentu juga. Mula-mula 10hb. kemudian pinda ke 17hb. Selesai 17hb. tunggu pula 27hb. Wallahu a’lam…

PENCERAHAN :
Sebagai individu Muslim, kita perlu sedar bahawa kaedah terbaik menangani tekanan seperti ini adalah dengan kembali kepada ajaran dan syariat Islam. Ini selaras dengan firman Allah SWT ;

هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا

"(Tuhan yang membuka jalan kemenangan itu) Dialah yang menurunkan semangat tenang tenteram ke dalam hati orang-orang yang beriman supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta dengan iman dan keyakinan mereka yang sedia ada; pada hal Allah menguasai tentera langit dan bumi dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana." (QS Al-Fath : 4)

Antara kaedah untuk menangani tekanan menurut Islam ialah ;
1) Menjaga solat fardhu lima waktu dan memperbanyakkan solat sunat. Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 153 maksudnya: “Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar.”

2) Bertasbih, bertahmid, bertahlil dan bertakbir. Sebagaimana jaminan Allah SWT dalam surah ar-Ra’d ayat 28 maksudnya: “(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah”. Ketahuilah dengan “zikrullah” itu, tenang tenteramlah hati manusia.’

3) Mendengar, membaca dan menghayati akan tafsir al-Quran. Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa; “Al-Quran adalah syifa’ (penawar) kepada kesakitan minda.” (HR: Bukhari).

4) Keyakinan tentang kehidupan. Meletakkan keyakinan bahawa kehidupan dunia ini adalah sementara dan akhirat jua tempat yang kekal selama-lamanya.

5) Amalan berdoa, memohon keampunan dan menyerahkan segala apa yang telah diusahakan bagi mengatasi tekanan diri untuk ketentuan-Nya. Allah SWT berfirman dalam surah al-Ghaafir ayat 60 bermaksud: Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu…”

6) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk. Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah diingati.

7) Bersangka baik dengan Allah. Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang Berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu, kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan-Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

DAPATKAN ‘CCUK EDISI BUKU’ TERBITAN KUMPULAN MEDIA KARANGKRAF DI KEDAI-KEDAI BUKU BERHAMPIRAN ANDA DI SELURUH NEGARA TIDAK LAMA LAGI…INSYA ALLAH !

KESIMPULAN :
Antara usaha untuk menangani tekanan ini ialah berjumpa atau serahkan sahaja kepada ‘ahlinya’. Contoh, kita ada Majlis Syura Ulama’ dan ada saff kepimpinan umara’ yang bertaraf Tok Guru, bukan seorang ramai pula tetapi kita masih tidak puas hati dengan keputusan yang telah mereka buat, itu yang stress tu…Siapalah kita jika dibandingkan dengan mereka. Wallahu a’lam - Ust Kay stress dengan orang yang stress dengan ulama’. Ukay’s.

Kisah Poligami

[6:23AM, 13/08/2014] PP Rosnah Salleh: Isteri Berhak Tolak Suami Berpoligami, Kata Imam Al-Aqsa


Imam Masjid Al-Aqsa Sheikh Dr Akram Sabri berkata wanita Islam boleh menolak poligami dan tidak berdosa sekalipun agama Islam menghalalkannya.

Beliau berkata ini kerana wanita berhak menuntut syarat ke atas suami supaya tidak berpoligami.

"Poligami tertakluk kepada beberapa syarat termasuk suami harus berlaku adil dalam setiap perkara termasuk nafkah zahir dan batin. Jika syarat-syarat ini tidak dipatuhi maka suami akan berdosa seperti mana firman Allah dalam Surah An-Nisa ayat 129," katanya.

Beliau berkata demikian menerusi laman Facebooknya yang dipetik agensi berita Jordan Fact International hari ini.

Akram Sabri berkata antara faktor yang mengharuskan suami berpoligami mengikut syarak ialah isteri tidak boleh melahirkan anak dan isteri mengidap penyakit yang boleh mengalang suami bersetubuh dengannya.

Faktor lain ialah suami mempunyai kemahuan seks amat tinggi dan berlakunya peperangan yang mengorbankan ramai kaum lelaki sehingga bilangan wanita jauh lebih ramai, katanya.

Bagaimanapun, beliau berkata penolakan isteri itu tidak mewajibkan si suami mematuhinya kecuali jika pasangan berkenaan telah menandatangani perjanjian tidak berpoligami.

Dalam keadaan itu suami wajib mematuhi syarat tersebut, katanya.

Mengenai pandangan bahawa isteri tidak boleh menolak poligami, beliau berkata: “Sesungguhnya untuk menentukan sesuatu hukum dalam Islam maka kita harus merujuk kepada al-Quran dan hadis.

"Kita tidak boleh menentukan sesuatu hukum dalam Islam itu hanya dengan mengikut kelakuan dan perbuatan sesetengah orang Islam. Lagipun bukan semua orang Islam boleh dijadikan sumber rujukan untuk berhujah mengenai hukum Syarak," katanya.

Pandangan Ustaz

Secara peribadi, saya bersetuju dengan apa yang dikatakan oleh Imam Al-Aqsa wanita berhak menolak poligami. Alasan beliau mengatakan perkara tersebut adalah atas sebab ramai suami-suami diluar sana yang tidak mampu memberikan nafkah zahir, batin dan gagal melaksanakan tanggungjawab yang baik kepada isteri. Bagaimana hendak berpoligami? seorang isteri pun sudah tidak mampu melaksanakan tanggungjawab. Islam meletakkan hukum haram kepada lelaki yang ingin berkahwin tetapi tidak mampun menyediakan nafkah dan tidak mampu melaksanakan tanggungjawab.

Ramai suami atau lelaki yang ingin berpoligami berhujah dengan mengatakan :

"Poligami ini adalah sunnah Rasulullah saw, tiada siapa ada hak untuk menghalang sunnah nabi, barang siapa yang menghalang sunnah nabi, maka dia bukan dari kalangan umat nabi".

Jangan sesekali menggunakan nama Rasulullah untuk menghalalkan tindakan tersebut, kalau kita lihat balik dari sejarah Rasulullah berpoligami, jauh berbeza dengan orang sekarang berpoligami. Rasulullah berkahwin 10 orang wanita, 1 orang anak dara dan 9 orang lagi adalah janda. Rasulullah berkahwin bukan sebab keinginan seks, tetapi Baginda berkahwin atas sebab rasa bertanggungjawab dan rasa belas kasihan terhadap isteri-isterinya. Rasulullah mampu melaksanakan segala tanggungjawabnya sebagai suami dan memberikan kasih sayang yang sebaiknya kepada semua isterinya.

Pernah berlaku dalam rumah tangga Rasulullah saw, suatu hari isteri-isteri Baginda datang menemui Baginda, Aishah yang mewakili mereka terus bertanya, “Wahai Rasulullah, di antara isteri-isteri Rasulullah, yang manakah paling Rasulullah sayangi? Rasulullah tersenyum mendengar pertanyaan itu. Baginda tidak terus menjawabnya. Bahkan Baginda menyuruh semua isterinya pulang dulu dan berjanji akan memberikan jawapannya kemudian. Baginda bermalam di rumah isterinya dan memberikan hadiah cincin kepada semua isterinya. Rasulullah menyuruh isterinya jangan menceritakan kepada isterinya yang lain dan berkata pemberian cincin ini tanda Baginda menyayangi isterinya.
[6:24AM, 13/08/2014] PP Rosnah Salleh: Bagi suami-suami yang ingin berpoligami dan yang telah berpoligami, cuba tanya diri sendiri : “Mampukah aku berpoligami seperti sunnah Rasulullah saw atau selama aku berpoligami adakah aku mengikuti sunnah Rasulullah saw? Kalau jawapannya keluar dari benak fikiran anda semua seperti : “Aku tidak mampu dan selama ini aku telah mengabaikan tanggungjawab sebagai suami yang baik”. Maka lebih baik jangan berpoligami, sebab poligami anda nanti akan mendatangkan dosa dan ancaman dari Allah sahaja bukan mendapat pahala mengerjakan sunnah Rasulullah. Kepada yang sudah berpoligami, perbetullah segala kesilapan yang telah dilakukan, masih belum terlambat dan Allah sentiasa membukan pintu taubat seluas-luasnya bagi sesiapa yang ingin bertaubat dan kembali ke pangkal jalan.

Kepada semua para wanita atau isteri jangan sesekali membenci poligami dan menghina amalan tersebut, sebab amalan tersebut tidak salah dan ia menjadi sunnah Rasulullah saw, yang salahnya ialah lelaki yang tidak berkemampuan berpoligami dan mengabaikan segala tanggungjawabnya terhadap isteri tuanya dan anak-anaknya. Perbetulkan hujah anda semua wahai wanita, jangan disebabkan hujah anda semua Allah melaknati anda kerana menyalahkan sunnah Rasulullah saw yang menyebabkan rumahtangga anda rosak.

Berkabung

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (Khamis, 29 Rejab 1435H)
Al-Hadaad

Al-Hadaad (Berkabung) ataupun Ihdad menurut Imam An-Nawawi Rahimahullah ialah meninggalkan berhias-hias samada dengan pakaian, barang kemas dan bau-bauan yang harum. (Raudhah Al-Thalibin, 8 / 405) Ini bermaksud perempuan yang berihdad ialah perempuan yang meninggalkan perkara yang berkaitan dangan berhias dan apa-apa yang boleh merangsang umpamanya memakai minyak wangi serta bersolek.

Tuntutan berkabung ini pada lazimnya hanyalah ditujukan kepada perempuan yang kematian suami selama iddahnya. Sementara lelaki tidak berkaitan dengan tuntutan berkabung ini. Jangan berghuluw (berlebih-lebihan) dalam urusan agama.

PENCERAHAN :
Berkabung, dalam bahasa Arabnya adalah al-Hadaad ( الْحَدَادُ ). Maknanya, tidak mengenakan perhiasan baik berupa pakaian yang menarik, minyak wangi atau lainnya yang dapat menarik orang lain untuk menikahinya. Pendapat lain menyatakan, al-Hadaad adalah sikap wanita yang tidak mengenakan segala sesuatu yang dapat menarik orang lain untuk menikahinya seperti minyak wangi, celak mata dan pakaian yang menarik dan tidak keluar rumah tanpa keperluan mendesak, setelah kematian suaminya.

Al-Hadaad, terbahagi kepada dua. Pertama, berkabung dari kematian suami selama 4 bulan 10 hari. Kedua, berkabung dari kematian salah satu anggota keluarganya, selain suami iaitu selama 3 hari sahaja. Pembahagian ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW :

لَا يَحِلُّ لِامْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ تُحِدَّ عَلَى مَيِّتٍ فَوْقَ ثَلَاثٍ إِلَّا عَلَى زَوْجِهَا رواه مسلم

"Tidak halal seorang wanita yang beriman kepada Allah dan hari akhirat untuk berkabung atas kematian melebihi tiga hari, kecuali atas kematian suaminya" (HR : Muslim)

فَإِنَّهَا تُحِدُّ عَلَيْهِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا

"Maka ia berkabung atas hal tersebut selama empat bulan sepuluh hari" (HR : Bukhari)

Amalan perkabungan hanya khas bagi wanita sahaja.
Manakala kaum lelaki, tidak disyariatkan berkabung atas kematian. Perkara ini disepakati oleh ulama. Kita boleh lihat dalam kitab-kitab feqah lama dan moden yang membahaskan hukum berkabung, ulama hanya membahaskan tentang perkabungan wanita.

Cuma, ada segelintir ulama yang mengisyaratkan kepada keharusan berkabung bagi lelaki, dalam tempoh tiga hari sahaja. (Kitab al-Inshaf 6/279 dan Matolib Uli al-Nuha 1/924) Itupun, hanya bagi individu yang ditimpa musibah kematian dari kalangan saudara maranya sahaja. Bukan orang biasa yang tiada pertalian darah atau nasab.

Manakala, adat berkabung atas kematian pemimpin, dengan cara seperti merendahkan bendera, memakai pakaian serba hitam, songkok berlilit dan seumpamanya, ia satu perkara yang tidak ada asas dalam syarak dan tidak didapati sumbernya dalam agama, dan perbuatan salafus soleh. Malahan, ketika wafat pemimpin paling agung, Rasulullah SAW, sahabat tidak melakukan perkabungan seumpama ini.

Adapun memakai pakaian tertentu seperti pakaian hitam dan sejenisnya, maka ini tidak ada asalnya dan merupakan perkara yang batil dan tercela. (Fatwa Nur’alad Darb - Asy-Syeikh Ibnu Utsaimin hal. 76). Ini menunjukkan ia tidak syar’ie. Malah lebih dibimbangi amalan umpama ini diceduk daripada adat masyarakat bukan Islam khususnya Agama Kristian. Sedangkan kita dilarang tasyabbuh (meniru) adat mereka.

Tasyabbuh (menyerupai) orang-orang kafir adalah haram meskipun tidak mempunyai maksud seperti mereka, dengan dalil hadis dari Ibnu Umar radhiyallahu ‘anhuma dari Rasulullah SAW ;
من تشبه بقوم فهو منهم

“Barangsiapa yang menyerupai dengan satu kaum, maka dia termasuk golongan mereka.” (HR. Abu Dawud)

Hadis ini menetapkan berbagai hal tentang dilarangnya menyerupai orang-orang kafir. ‘Amr bin Syu’aib telah meriwayatkan dari bapaknya dan dari datuknya bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda:

ليس منا من تشبه بغيرنا، لا تشبهوا باليهود ولا النصارى

“Bukan termasuk golongan kami orang yang menyerupai kaum selain kami. Jangan kalian menyerupai Yahudi dan Nashrani.”

Maka amalan berkabung sempena kematian pembesar atau kerabat istana bukanlah dari ajaran Islam. Bahkan menyanggahi apa yang ditegaskan oleh Rasulullah SAW. Mereka yang meninggal pada hari ini tidak lebih mulia dari insan-insan soleh bermula Rasulullah SAW dan selepas baginda. Jika kematian mereka pun umat tidak berkabung kerana mematuhi arahan Rasulullah SAW, apakah kita merasai pembesar dan kerabat yang meninggal pada zaman ini lebih mulia dari mereka? Sama sekali tidak. Kepada Allah kembali segala urusan! (MAZA)

KESIMPULAN :
Apa yang Ust Kay nampak pelik sikit situasi masyarakat kita ni, bila ada kematian raja-raja atau pembesar barulah nak hentikan rancangan hiburan kat tv, konsert dan sebagainya, yang pembaca berita pula barulah nak pakai tudung. Bacaan Al-Quran pun tak henti-henti di semua saluran TV, Alhamdulillah ! Lepas tujuh hari lepas tu hiburan akan rancak kembali…
Wallahu a’lam - Berkabung maksiat selamanya. Ukay’s

1 note